återvinnarna

Bakgrund
I Norden har vi kommit längre i utvecklingen när det handlar om miljö- och hållbarhetsfrågor, jämfört med resten av Europa. Vårt samhälle har satt upp en god infrastruktur för återvinning, vilket hjälper konsumenter att leva mer miljösmart. Miljömedvetenheten har på så vis fått en annan prägel, den har blivit mer personlig och ligger oss nära hjärtat eftersom den kopplas ihop med en hälsosam livsstil och framtidstro. Återvinnarna är Tetra Paks Facebook-sida för alla som gillar återvinning. Sidan är en del av deras satsning för att göra återvinning till en självklarhet för alla, och belysa varumärkets fördelar.

Utmaning
Att lyfta ämnet återvinning, engagera personer och få dem att återvinna mer, samt belysa varför det är viktigt att återvinna och hur man gör det på rätt sätt.

Lösning
Genom ett koncept som vi kallar “Green Warrior” lyfter vi hjältar i vardagen som värnar om miljön, med mottot – ”Det krävs inga superkrafter för att återvinna”. I form av minidokumentärer lyfter vi personer som gör någonting unikt för miljön och som på ett genuint och roligt sätt inspirerar andra att göra goda val. En av våra serier där vi lyfter myter om återvinning  blev nominerat i Svenska Designpriset i augusti 2018, inom kategorin “Bildkommunikation”.

Återvinnarna, 2018, Återvinningens dag

Återvinnarna, 2016, Kartongkampen

Återvinnarna, 2018, Återvinningsfråga

Återvinnarna, 2017, Myt vs Verklighet

Återvinnarna, 2018, Återvinningsfråga

Återvinnarna, 2017, Roskilde Festival

Footer