Den nya TikTok-trenden: Härma en NPC

Har ni hört talas om den senaste TikTok-trenden?
Det handlar om att agera som en NPC – en non playable character. Personer runt om i världen, inklusive Sverige, har börjat utnyttja detta fenomen inte bara för att ha kul, utan även för att dra in pengar.

Fenomenet går ut på att personer livestreamar i timmar och tittare kan skicka virtuella gåvor som utlöser inövade fraser eller rörelser. Det är som att agera som bakgrundskaraktärer i ett videospel – och det har blivit riktigt populärt.

Ett exempel på detta är en 23-årig kreatör från Göteborg. Hennes signaturfras "mm, luktar så gott" har inte bara blivit viral, utan hon har även tjänat mycket pengar på det. Att vara kreativ och underhållande som en NPC kan alltså vara lönsamt.

Det är också ett intressant fenomen som drar paralleller till videospelens värld där karaktärer följer programmerade beteenden.

Även om trenden har kritiker och de som tror att den är på väg att försvinna, finns det ingen tvekan om att den har lämnat ett intryck. Det visar på människors fantasi och deras förmåga att använda plattformar som TikTok på nya, kreativa sätt.

Så bli inte förvånad om du ser någon agera som en NPC på din TikTok-feed 👾

Föregående
Föregående

När kreativitet mäter mer än antal 🍕

Nästa
Nästa

Bygga en engagerad och trogen community: Nyckeln till varaktig framgång