Så gör du sociala medier som äggtraditionerna – färgglatt och fullt av överraskningar 🐣

Påsken är här – och vi älskar allt med den. Fjädrar, färger, godis och påskägg! Men varför ska bara barnen få ha kul? Nu snackar vi om hur du ger dina följare en påskpresent – i form av scrollstoppande innehåll.

Här är våra bästa tips på hur du gör dina sociala medier lika lekfulla och överraskande som ett riktigt påskägg.


Tänk i färg – våga poppa i flödet

Påsken är inte beige. Den är gul, rosa, blå, grön – gärna allt på en gång. Våga använda färger som sticker ut, särskilt i dina bilder, grafik och reels. Gult är inte bara vårens färg, det är också en riktig attention grabber. Bygg ett färgtema för veckan – varje dag får sin färg, sitt budskap, sin vibe.

Göm ett påskägg i ditt content

Alla gillar att hitta något oväntat. Ett gömt budskap, en rabattkod, ett litet påsk-quiz eller ett hemligt event – använd Easter eggs på riktigt i dina inlägg. Det skapar engagemang och får följarna att vilja klicka, scrolla, dela vidare. Lägg in en överraskning i bildtexten, eller be folk att trycka på "se mer" för att hitta det lilla guldkornet.

Växla format – som att byta godis i påskägget

Mix it up. Feed-inlägg i carouselformat, reels med snabba klipp, stories med polls och frågestickers. Det finns inget som säger att du måste göra samma sak varje gång. Påsken är det perfekta tillfället att testa något nytt och busigt. Testa att göra ett POV-reel på hur det känns att få en påskpresent från ditt varumärke – oavsett om det är en produkt, ett erbjudande eller bara ett riktigt fint inlägg.

Använd storytelling – som en skattjakt

Skapa en liten följetong under veckan. Kanske ett minidrama i reels, ett story-quiz som pågår över flera dagar, eller en kampanj där du avslöjar lite i taget. Gör din målgrupp nyfiken. Alla gillar att känna sig lite smartare än de andra och vara först på bollen. "Ledtråd 1" i måndagsinlägget. "Ledtråd 2" i onsdagsreelsen. "Avslöjandet" på långfredagen. Boom.

Påska till det med humor (och memevänliga format)

Påsken är en lite knasig högtid. Kycklingar, påskmust, harar med godis? Det finns massor att skoja om. Utnyttja det! Lite självdistans och memes med din produkt/tjänst i huvudrollen kan gå långt. Gör en “Vad ditt påskgodis säger om din content-strategi”-carousel. Eller varför inte en battle mellan ägghalvan och påskharen? Vinnaren får... algoritmen på sin sida.


Påsken är en guldgruva för kreativt innehåll. Den bjuder in till färg, format och finess. Våga vara oväntad. Våga överraska. Våga vara ett riktigt bra påskägg i någons scroll.

Och du – glöm inte att ha kul.

Glad påsk från oss på Creative Peoples 🐥

Föregående
Föregående

Memes, memes, memes: så skapar du viral humor som faktiskt konverterar

Nästa
Nästa

Nytt avsnitt av podden: Att navigera i marknadsföringens dynamiska landskap med Emilia Kajson