Från frukostbord till strategi - varför samtal över kaffe ger bättre kampanjer
Det börjar nästan alltid på samma sätt.
Någon kommer in med en croissant, någon annan häller upp kaffe och så kommer den där meningen:
“Hörni, jag har tänkt på en sak…”
Och där någonstans händer det. Inte i mötesrummet, inte i den där perfekta briefen utan över frukostbordet.
Varför just frukosten (eller kaffet)?
För att det är kravlöst. Ingen agenda, inga Keynotes som ska hinnas igenom. Bara människor som pratar med varandra. Och när man sänker garden lite, då dyker idéerna upp. Plötsligt blir ett småprat om helgens löptur till en insikt om hur vi kan bygga en kampanj.
Vi har märkt att de bästa strategierna föds i just de stunderna. När någon kastar ut en tanke, en annan spinner vidare, och till slut sitter man där och inser: vi har faktiskt en hel kampanjidé och vi har inte ens öppnat datorn än.
Vi tror på samtal som inte känns som möten
När man pratar på riktigt, inte “mötes-pratar”, så blir det äkta. Då handlar det inte om KPI:er eller deadlines, utan om att förstå varandra och varumärket. Och det är precis det som gör att strategin landar rätt.
Några lärdomar vi tagit med oss
Ta tid för snacket. Ibland räcker 15 minuter över en kopp kaffe för att en ny idé ska födas.
Våga börja luddigt. “Jag har en grej…” kan vara en bättre start än en färdig brief.
Lyssna efter guldkornen. Små historier och vardagsdetaljer kan bli stora insikter.
Fånga det snabbt. Skriv ner eller spela in ett röstmeddelande. Idéer gillar inte att vänta.
Vår strategi på riktigt.
För oss är det här inte bara en mysig start på dagen, det är en metod. Ett sätt att se till att det vi gör känns mänskligt, relevant och smart från början.
Så nästa gång du funderar på hur en kampanj ska ta form, kanske du ska strunta i konferensrummet en stund. Sätt dig istället med en kopp kaffe. Eller en croissant. Och säg bara:
“Hörni, jag har tänkt på en sak…”